آموزش نصب SSL در وردپرس

آموزش نصب SSL در وردپرس


نصب SSL در وردپرس

با افزایش سایت های فروشگاهی، سایتهای خدماتی و… رقابت در جذب کاربر استفاده از SSL یا همان Secure Socket Layer بیشتر از گذشته شده است،

اطلاعاتی که به طور معمول در صفحات وب رد و بدل می شوند در بستر پروتکل HTTP یا Hyper Text Transfer Protocol انتقال می یابند، این پروتکل استانداردی تعریف شده است که با آن متن ساده یا plain text را منتقل می کنند، از طرفی این داده ها به دلیل رمزنگاری نشدن، برای افراد سوم شخص قابل خواندن هستند، مثلا اگر پسورد خود را در بستر این پروتکل به سروری منتقل کنید، ممکن است از طریق سرویس دهنده اینترنت، قابل روئیت باشد.

لذا http از لحاظ امنیتی برای کارهایی که به اطلاعات حساس از جمله حسابهای بانکی و رمزهای مشتریان مربوط می شود اصلا مناسب نیست، از این رو بانک ها و فروشگاههای اینترنتی و در کل سایتهایی که امنیت کاربران برایشان اهمیت زیادی دارد، از پروتکلی دیگر به نام HTTPS یا Hyper Text Transfer Protocol Secure بدین منظور استفاده می کنند.

در یک بیان ساده، پس از برقراری اتصال امن، ssl اطلاعات را به وسیله دو کلید رمزنگاری می کند، کلید عمومی برای اشخاص سوم شخص قابل خواندن است اما کلید دوم تنها توسط ارسال کننده و دریافت کننده داده، قابل استفاده است.

قدم اول: خرید و نصب SSL تجاری روی هاست

در اولین حرکت برای نصب SSL بر روی سایت شما باید اقدام به خرید SSL کنید و بعد از خرید مراحل نصب را پیش ببرید، نصب SSL بر روی هاست انجام میگیرد که نسبت به نوع آن نصبش متفاوت می باشد، بعد از اتمام مراحل خرید، از پشتیبانی شرکت فروشنده در یک تیکت درخواست کنید که SSL خریداری شده را برایتان روی هاست نصب کنند.

*توجه داشته باشید که نصب بر روی هاست توسط شرکتی که SSL را از آنها خریداری کرده اید کاملاً رایگان می باشد.

قدم دوم: تغییر آدرس سایت وردپرس به HTTPS

در قدم دوم شما باید آدرس دهی سایت خود را از HTTP به HTTPS تغییر بدهید، برای این کار شما باید وارد پنل وردپرس خود شوید، در قسمت پیشخوان وارد بخش تنظیمات شوید، در قسمت تنظیمات وارد منو عمومی شوید و نشانی وردپرس و نشانی سایت را به HTTPS://YOURDOMAIN.COM تغییر داده و تنظیمات را ذخیره کنید. همانند تصویر زیر:

پس از ذخیره تنظیمات شما به صورت اتوماتیک از پنل خارج می شوید و سایتتان و پنل ورودی وردپرس شما به HTTPS تغییر خواهد کرد.

تغییر آدرس سایت از هاست

اگر به پنل وردپرس خود دسترسی ندارید میتوانید تغییر آدرس سایت به HTTPS را از هاست خود انجام دهید، برای انجام اینکار ابتدا وارد هاست خود شوید و در زبانه Databases گزینه Phpmyadmin را انتخاب کنید، پس از انتخاب به یک صفحه جدید هدایت خواهید شد، این برگه شما اطلاعات دیتا بیس سایت خود را مشاهده میکنید. در ستون مشخصات سمت چپ نام پایگاه داده خود را انتخاب کنید و منتظر باشید تا جداول پایگاه داده شما بارگذاری شود.

در قسمت جداول پایگاه داده خود جدول wp_options  را بیابید و روی آن کلیک کنید در قسمت بعدی siteurl و home را به HTTPS تغییر دهید.

تغییر آدرس سایت به Https

قدم سوم: رفع مشکل علامت هشدار زرد رنگ SSL

اگر در ابتدای طراحی شما SSL را بر روی هاست و سایت خود نصب کرده باشید با این پیغام مواجه نخواهید شد. این اتفاق زمانی می افتد که شما SSL را پس از طراحی سایت روی سایت خود نصب کرده باشید و این موضوع باعث می شود که برخی از محتواهای صفحه های شما هنوز با آدرس قدیمی یا همان HTTP خوانده می شوند،

و اما چگونه این مشکل را رفع کنیم؟ ساده ترین راه برای رفع این مشکل استفاده از افزونه “SSL واقعاً ساده” می باشد. که در انتهای مقاله لینک دانلود این افزونه را قرار داده ایم. بعد از انجام مراحل بالا و مواجه شدن با علامت هشدار زردرنگ در کنار آدرس سایتتان، کافی است فقط افزونه را نصب کرده و آن را فعال کنید.

این افزونه به صورت اتوماتیک کلیه آدرسهای قدیمی HTTP را به HTTPS ریدایرک میکند و خطای هشدار زرد رنگ از بین می رود. این خطا فقط نشان دهنده کامل نبودن SSL در تمام محتواهای سایت شما است.

رفع مشکل علامت هشدار زرد رنگ در SSL

قدم چهارم: ثبت دوباره سایت در وبمستر با آدرس جدید

پس از انجام کلیه مراحل بالا به خاطر داشته باشید که حتما باید سایتتان را دوباره با آدرس جدید HTTPS به کنسول وبمستر گوگل معرفی کنید، اگر اطلاعی در این مورد ندارید می توانید مقاله “ثبت سایت در وبمستر گوگل” را مطالعه کنید.

قدم پنجم: نقشه سایت و فایل Robot.txt

پس از ثبت دوباره سایت در وبمستر گوگل در قسمت منو کنسول گوگل گزینه ایندکس و گزینه Sitemap رو پیدا کنید و آدرس نقشه سایت خود را با آدرس جدید HTTPS در کنسول گوگل ثبت کنید.

پس از ثبت نقشه سایت در کنسول گوگل به هاست خود مراجعه کنید و فایل روبوت را پیدا کنید، بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Edit را بزنید، در این قسمت نیز آدرس نقشه سایت را به آدرس جدید HTTPS تغییر دهید و فایل را ذخیره کنید.

پس از انجام کلیه مراحل بالا مطمئن شوید که وقتی آدرس سایتتان را با HTTP وارد میکنید به HTTPS  ریدایرکت شود. اگر ریدایرکت انجام نشد مراحل را دوباره بررسی کنید که درست انجام داده باشید در غیر این صورت می توانید از کدهای زیر  برای تغییر مسیر به HTTPS استفاده کنید.

در هاست های لینوکسی با استفاده از فایل htaccess. تغییر مسیر را انجام دهید؛ به طوری که میبایست کد زیر را در فایل htaccess. در شاخه اصلی میزبانی خود قرار دهید.

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

در هاست های ویندوزی با استفاده از فایل web.config تغییر مسیر را انجام دهید؛ به طوری که میبایست کد زیر را در فایل web.config در شاخه اصلی میزبانی خود قرار دهید.

<configuration>
<system.webServer>
<rewrite>
<rules>
<rule name=”HTTP to HTTPS redirect” stopProcessing=”true”>
<match url=”(.*)” />
<conditions>
<add input=”{HTTPS}” pattern=”off” ignoreCase=”true” />
</conditions>
<action type=”Redirect” redirectType=”Permanent” url=”https://{HTTP_HOST}/{R:1}” />
</rule>
</rules>
</rewrite>
</system.webServer>
</configuration>

مشخصات فایل

  • دانلود مستقیم فایل افزونه SSL واقعا ساده
  • پسورد فایل فشرده: saeidr.ir
  • حجم فایل: ۵۱۸ کیلوبایت

سعید رضاپورمشاهده نوشته ها

Avatar for سعید رضاپور

سعید رضاپور هستم، از سال ۱۳۸۵ فعالیت خودم رو در زمینه طراحی سایت و سئو شروع کردم و نمونه کارهای زیادی در رابطه با سئو و طراحی سایت هم دارم. همچنین مدیر سایت تبلیغات قالیشویی هم هستم. خوشحال میشم تجربیات خودم رو در این زمینه به صورت رایگان با کاربران به اشتراک بذاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.