آموزش سئو سایت و افزایش ترافیک
سئو سایت | اگر شماهم برای کسب و کار خود یک وبسایت طراحی کرده اید، حتما برایتان سوال شده که چگونه ورودی سایت خود را افزایش داده و بازدهی بیشتر از سایت خود داشته باشید. این مسئه نیازمند یک تجربه در زمینه سئو و از همه مهمتر حوصله در کار تخصصی می باشد. سئو سایت شامل مراحل مختلفی می باشد که در این مقاله من سعی میکنم یک کلیتی از سئو سایت و افزایش ورودی را به زبان کاملاً ساده به شما کاربران آموزش بدهم.
سئو چیست؟
به طور کلی سئو به کلیه فعالیتهایی گفته میشود که باعث افزایش ترافیک سایت و اعتبار بخشیدن به دامنه و مطالب سایت می باشد. سئو شامل دو بخش on-page و off-page میشود.
قبل از اقدام به سئو باید مطمئن باشید که سایت خود را در وبمستر گوگل ثبت کرده اینکه مطالب سایت شما به صورت منظم در گوگل ایندکس می شود، اگر سایت خود را به گوگل معرفی نکرده اید مقاله: “ثبت سایت در وبمستر گوگل” را بخوانید
نصب افزونه های سئو
افزونه ها همانطور که از نامشان پیداست امکانات بیشتری به سایت شما اضافه میکنند، در این قسمت افزونه ای که معرفی میکنیم برای وردپرس است و برای جوملا شما خود میتوانید از امکاناتی که جوملا برای سئو در اختیار شما گذاشته استفاده کنید. اگر تابحال با افزونه یواست سئو کار نکرده اید میتوانید مقاله “آموزش یواست سئو Yoast Seo” را مطالعه کنید.
افزونه ای که قصد معرفی آن را داریم افزونه یوآست سئو است که یک افزونه حرفه ای برای سئو وردپرس است که در دو نسخه Premium و نسخه رایگان در مخزن وردپرس قابل دریافت می باشد. نسخه Premium دارای امکاناتی اضافی از جمله تغییر مسیر Redirec برای محتوا های منتشر شده افزودن چند کلمه کلیدی به یک محتوا و .. می باشد. از دیگر امکانات یواست می توان به ساخت بردکرامب (Breadcrumbs) نقشه سایت، مدیریت کلمات کلیدی و مدیریت عنوان ها و سطر های داخلی نوشته ها و … اشاره کرد. (دانلود آخرین نسخه از مخزن وردپرس در انتهای صفحه مقاله)
اینکه چراغ های سئو سبز بشوند یا نشوند اولویت اصلی سئو نیست، سعی کنید با یواست سئو محتوای خود، عناوین، پاراگراف ها و … را مدیریت کنید و در قسمت اسنیپت سعی کنید از کلمات و عناوین اصلی که در مقاله به صورت مستقیم و غیر مستقیم به آنها اشاره شده استفاده کنید.
افزونه یواست سئو بیش از ۵ میلیون بار از مخزن وردپرس نصب شده است و همین موضوع نشان دهنده کیفیت و امکانات این افزونه برای افزایش قدرت سئو سایت شما می باشد. همانطور که قبلا هم گفتیم از این افزونه نمیتوان انتظار معجزه داشت، این افزونه امکاناتی دارد برای انتشار محتوای سالم و مدیریت کلمات کلیدی سایت، پس اگر میخواهید سئو قوی داشته باشید باید دانسته های خود را با یواست سئو ادغام کرده و یک محتوای حرفه ای برای سایت خود منتشر کنید.
پیوند یکتا فارسی انتخاب کنید
استفاده از پیوند های یکتای فارسی با نام محتوای منتشر شده در سئو آن محتوا تاثیر داشته و باعث میشود آدرس های دامنه ی شما مرتب تر به چشم کاربر بیایید. پس از نصب وردپرس پیوندهای یکتا به صورت پیش فرض بر روی سال، ماه، روز و نام نوشته تنظیم شده است. همانند آدرس زیر:
https://example.com/2020/04/13/hello-world/
گوگل به مقاله هایی که از عنوان نوشته یا همان کلمه کلیدی های اصلی و کانونی در آدرس نوشته ها استفاده کرده اند بیشتر رضایت داشته و اولویت را در نتایج جستجو به آنها می دهد. برای این کار آدرس سایت شما باید به شکل زیر باشد.
https://example.com/hello-world/
تغییر پیوندهای یکتا در وردپرس
تغییر پیوند های یکتا در وردپرس به نام نوشته بسیار ساده می باشد، برای اینکار ابتدا وارد پنل وردپرس خود شوید، در پبشخوان وردپرس قسمت تنظیمات را انتخاب کنید. در قسمت تنظیمات شما گزینه پیوندهای یکتا را مشاهده میکنید، بر روی آن کلیک کرده و در صفحه جدید تنظیمات عمومی بخش نوشته ها را بر روی نام نوشته قرار دهید. همانند تصویر زیر:
تغییر پیوندهای یکتا در جوملا
برای تغییر آدرس نوشته ها در جوملا و تغییر آنها به نام مقاله، شما ابتدا باید وارد پنل جوملا خود شوید. پس از ورود در منو سیستم، زیر منو گزینه تنظیمات کلی را انتخاب کنید، در صفحه جدید، در زبانه “سایت” گزینه تنظیمات SEO را مشاهده میکنید در این قسمت ۴ گزینه وجود دارد که طبق تصویر زیر گزینه هارا فعال و غیر فعال کنید.
در انتخاب کلمه کلیدی اصلی دقت داشته باشید
کلمه کلیدی اصلی در یک یا چند کلمه یک توضیح کلی از محتوای شما به موتور های جستجو میدهد. پس در انتخاب یک کلمه کلیدی مناسب برای محتوای خود تمرکز زیادی داشته باشید، شما با انتخاب کلمه کلیدی اصلی محتوای خود میتوانید یک مسیری را برای محتوای خود انتخاب کنید و طبق آن محتوای خود را منتشر کنید.
اما این نکته را فراموش نکنید که شما برای بازدیدکنندگان سایت خود محتوا را منتشر کردهاید نه برای گوگل، پس باید هوشمندانه از کلمات کلیدی در نوشته خود استفاده کنید به طور که به محتوای شما لطمهای وارد نکند در عین حال کاملاً مناسب برای گوگل باشد.
عنوان مقاله را هوشمندانه انتخاب کنید
انتخاب عنوان مقاله یکی از مهمترین بخش های انتشار محتوا در سایت می باشد. عنوان مقاله باید دارای کلمه کلیدی کانونی باشه و از همه مهمتر باید اینقدر جذاب باشد که کاربر را به سایت کشانده و یا مجبور کند که مقاله یا محتوای شما را بخواند. هیچوقت قدر وجود و بازدید کاربر را فراموش نکنید و محتوا هارا برای کاربر بنویسید نه گوگل!
سعی داشته باشید در عنوان مقاله توضیح کامل و خلاصه ای در رابطه با محتوای منتشر شده داشته باشید، مثلا عنوان مقاله ای که شما مطالعه میکنید: نکات مهم برای افزایش ترافیک سایت می باشد، که به صورت کلی محتوای خود را شرح داده و برای کاربران این حوزه جذاب است!
توضیحات متا را با تمرکز بنویسید
توضیحات متا خلاصه ای کوتاه و یک تک خطی از مقاله منتشر شده شما می باشد که همراه با عنوان در نتایج جستجو نمایش داده می شود. در تصویر زیر یک نمونه از توضیحات و عنوان سئو را در نتایج جستجو مشاهده میکنید.
توضیحات متا تاثیر بالایی در نرخ کلیک سایتتان یا همان CTR دارد، توضیح خلاصه ی شما باعث می شود کاربر با خواندن همان یک خط کوتاه تصمیم گیری کند که آیا وارد صفحه سایت شما شود یا نشود. توضیح کامل آموزش نوشتن توضیحات متا خود به تنهایی نیاز به یک مقاله کامل دارد که شما میتوانید مقاله: “آموزش نوشتن توضیحات متا” را مشاهده کنید. اما به طوری خلاصه توجه داشته باشید که توضیحات متا بخش مهمی از صفحه و یا محتوای منتشر شده شما را در بر میگیرد.
از سرتیترها در مقاله استفاده کنید
خوانایی و نگارش محتوا یکی از مهمترین بخش های سئو صفحه های شما می باشد، برای بهتر شدن خوانایی محتوای منتشر شده شما باید از سرتیتر ها استفاده هوشمندانه ای بکنید، سرتیتر ها همان H1,H2,H3 و … می باشند. با استفاده از سرتیترها در عناوین محتوا علاوه بر سردرگم نشدن کاربر شما نظم خاصی را به محتوای خود داده اید. این که خوانایی بالایی داشته و سرتتیترهای آن راهنمای کاربر برای مطالعه مقاله شما می باشد.
ربات های گوگل از سرتیترها برای ارتباط با محتوای شما استفاده میکنند، به طور کلی بهتر از صفحه شما دارای یک H1 یا همان سرتیتر یک و چند H2,H3 به صورت سلسله مراتب استفاده شده باشد.
از Alt و Title برای تصاویر استفاده کنید
Alt یا متن جایگزین این اجازه را به ربات های موتورهای جستجو میدهد تا با تصاویر شما ارتباط بهتری برقرار کرده و از محتوای آنها با خبر شوند. برای انجام اینکار در وردپرس بدون نیاز به افزونه هنگام بارگذاری تصویر داخل محتوی در ستون سمت چپ گزینه “متن جایگزین” را مشاهده میکنید، سعی کنید از کلمه کلیدی اصلی و یا عناوین مرتبط با تصویر در متن جایگزین استفاده کنید.
Title عنوان ها دیگر همانند گذشته توسط ربات های موتور جستجو خوانده نمیشوند و استفاده از آنها الزامی نیست اما برای تاثیر بر روی تجربه کاربری سایت خود می توانید از آنها استفاده کنید.
استفاده از کلمه کلیدی در اولین پاراگراف
ربات ها موتور جستجو از بالا به پایین محتوا را بررسی میکنند و استفاده از کلمه کلیدی کانونی محتوای شما این شانس را به صفحه مقاله شما میدهد که توسط ربات ها بهتر و بیشتر دیده شود.
از محتوای کپی استفاده نکنید
این را همیشه در خاطر داشته باشید که “محتوای یونیک پادشاه است” تولید محتوای با کیفیت و یونیک همیشه برای رباتهای موتور جستجو اولویت اول دارد. همیشه سعی بر این داشته باشید که محتوایی که مینویسید علاوه بر یونیک بودن، خاص و کاربردی باشد.
تولید محتوا شامل تولید متن یا مقاله، تصویر و یا فیلم های آموزش و یا مرتبط با محتوای منتشر شده می باشد، مطمئن باشید که اگر محتوای شما یک محتوای قوی و یونیک باشد با رعایت نکات و مراحل انتشار حتما در نتایج جستجوی گوگل دیده خواهید شد.
لینکسازی داخلی داشته باشید
یکی از مواردی که باید برای بهبود سئو خود به آن توجه کنید، لینکسازی داخلی است. لینکسازی داخلی به این معنا است که شما در جای درست به سایر صفحات خود در وردپرس لینک بدهید. اینکار باعث گردش کاربر در صفحه های داخلی سایت شما شده و نرخ پرش را کم میکند.
با توجه به طول محتوای خود تعدادی لینک داخلی قرار بدهید، تعداد لینکهای داخلی را از ۳ لینک شروع کنید و با توجه به حجم محتوا می توانید تا ۱۰ لینک هم در مقاله خود قرار دهید.
گاهی به سایتهای قدرتمند لینک بدهید
گاهی لازم است شما برای اعتبار بخشیدن به محتوای خود به سایتهای بزرگ لینک دهید، اینکار باعث بهبود سئو وردپرس شما میشود، چرا که به گوگل میفهمانید با ارائه اطلاعات اضافی به کاربرد به تجربه کاربری کمک میکنید.
البته فراموش نکنید که این سایتها باید معتبر و بزرگ باشند تا برای شما نیز مفید باشند. همچنین میتوانید بعد از لینک دادن به این سایتها با آنها صحبت کنید و به اطلاع دهید که شما به آنها لینک دادهاید. اینکار باعث شروع یک ارتباط کاری مناسب میشود.
ما توصیه میکنیم از قابلیت باز شدن در پنجره جدید برای لینکهای خارجی خود استفاده کنید. چرا که اینکار باعث میشود کاربر سایت شما را بعد از ورود به سایت جدید گم نکند و امکان بازگشت به سایت شما را داشته باشد.
مشخصات فایل
- دانلود مستقیم فایل افزونه یواست سئو از مخزن وردپرس
- پسورد فایل فشرده: saeidr.ir
- حجم فایل: ۲.۹۱ مگابایت
بدون دیدگاه